روش های ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای

برای ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای مشاور باید از چه روشی هایی استفاده نماید؟
این سئوال جواب یکتا و یگانه ای ندارد . زیرا هر مشاوری در مشاوره شغلی و حرفه ای و در ارائه اطلاعات از روش خاصی که با اعتقادات شخصی مشاور سازگار و با موقعیت مورد بحث هماهنگ باشد استفاده می نماید. روش های مشاوره شغلی و حرفه ای متنوعند و مشاور می تواند هر روشی را که مناسب تر تشخیص دهد انتخاب و اجرا نماید.
مشاوران معمولاً در مشاوره شغلی و حرفه ای از روش های زیر استفاده می نمایند.
1- گروهی از مشاوران در جریان مشاوره شغلی و حرفه ای و در ارائه اطلاعات شغلی و حرفه ای فعالیت خود را به حداقل کاهش می دهند و در مقابل از مراجع می خواهند که مقدار زیادی از گفتار و بحث و فعالیت جلسه را بر عهده گیرد. این گروه از مشاوران توجه زیادی به احساسات مراجع می نمایند و سعی دارند جلسه را با روش غیر مستقیم اداره نمایند. در چنین حالتی مشاور با حداقل گفتار سعی دارد حداکثر نتیجه را از جسله مشاوره اتخاذ نماید. مشاور در چنین روشی از ارائه هرگونه راه حل و یا پیشنهاد مشاغل در جلسه مشاوره خودداری خواهد کرد.
2- در روش دوم مشاور مقدار چشمگیری از فعالیت جلسه را خودش برعهده می گیرد و به طور مستقیم به اداره جلسه مبادرت می ورزد . مشاور از طریق پرسش و تعبیر و تفسیر و نیز ارائه راه حل و پیشنهاد مشاغل مختلف جلسه مشاوره شغلی و حرفه ای را در جهت هدفهای از قبل تعیین شده پیش می برد. سعی مشاور بر آن است که مراجع به بینش و بصیرت کافی نائل آید و انتخاب مناسبی را انجام دهد. مدیریت و رهبری جلسه و ابتکار عمل به مقدار زیاد در دست مشاور است و مراجع تا حدود زیاد دنباله رو می باشد.
3- در روش سوم مشاور انعطاف پذیری بیشتر دارد و به اقتضای موقعیت و نوع مشکل شیوه مناسبی – مستقیم و یا انتخابی – را بکار می بندد. در این حالت بموقع به احساسات مراجع توجه می شود و در وقت مقتضی پیشنهاد مشاغل نیز می گیرد و حتی در پایان جلسه برای مراجع تکلیف نیز تعیین می گردد تا برای هفته آینده انجام دهد. مشاور در انتخاب روش مشاوره کاملا آزاد است. ولی باید روشی را بکار بندد که مراجع را در حداقل زمان به هدف های تعیین شده برساند. چون مشاور آشنائی بیشتری با مشاغل گوناگون دارد و اطلاعاتش در زمینه های مختلف شغلی و حرفه ای از مراجع بیشتر است لذا معمولاً در مشاوره شغلی و حرفه ای و در ارائه اطلاعات ، روش مستقیم بیشتر از غیر مستقیم مورد استفاده قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *