شاخص‌ترین توانایی‌های مدیریتی زنان

مدیریت و رهبری زنان جزو واقعیت‌های غیرقابل انکار دنیای امروز است که تمام کارکنان و سازمان‌ها باید آن را بپذیرند. با این همه مدیریت و رهبری زنان دارای ویژگی‌هایی است که ناآگاهی از آنها می‌تواند پیامدهای منفی و زیان‌باری چه برای کارکنان و چه برای کلیت سازمان‌ها به همراه داشته باشد. از سوی دیگر آگاهی درست و کامل از توانمندی‌های مدیریتی زنان می‌تواند مدیریت و رهبری زنان را به یکی از مزیت‌های رقابتی ارزشمند سازمان‌ها تبدیل کند و جلوی بسیاری از سوءتفاهمات بین کارکنان و مدیران زن را بگیرد. در این مطلب قصد داریم تا به هفت مورد از مهم‌ترین و شاخص‌ترین ویژگی‌ها و توانایی‌های مدیریتی مدیران زن اشاره کنیم که آگاهی از آنها چه برای افرادی که زیر دست یک مدیر زن کار می‌کنند و چه مدیران مافوق و هم تراز آنها می‌تواند مفید و ضروری باشد.

  1. در انجام چند کار به‌طور همزمان استاد هستند زنان بنا به طبیعت‌شان قادرند چند کار مختلف را به‌طور همزمان انجام دهند و روی همه آنها هم تمرکز کافی داشته باشند و این چیزی است که از عهده مردان بر نمی‌آید. بنابراین طبیعی است که اجرای پروژه‌های پیچیده‌ای که دارای فرآیندهای متنوع و مختلفی است که باید همراه با هم انجام شوند به مدیران زن واگذار شود.
  • به میزان بسیار زیادی منظم و قاعده‌مند هستند هنگامی که صحبت از نظم و انضباط در برنامه‌ریزی و اجرا به میان می‌آید زنان دارای قابلیت‌های فراوانی هستند که این امکان را به آنها می‌دهد تا ضمن انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیش‌بینی پارامترهای مختلف، فرآیند هماهنگی عوامل گوناگون با برنامه‌های پیشنهادی‌شان را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانند.
  • تشویق‌کنندگان فوق‌العاده‌ای هستند زنان، هم تشویق‌کنندگان و تهییج‌کنندگان خوبی هستند و هم به دیگران احترام می‌گذارند و به‌کارکنان به‌عنوان انسان و نه روبات‌هایی فاقد احساسات نگاه می‌کنند. امروزه، بهترین مدیران جهان کسانی نیستند که با روش‌های دیکتاتوری بر دیگران تسلط پیدا می‌کنند، بلکه کسانی هستند که بلدند چگونه دیگران را تشویق کنند و به خوبی بدانند دیگران به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزهایی آنها را خوشحال می‌کند.
  • کمتر چیزی را به شانس و احتمال واگذار می‌کنند یکی دیگر از ویژگی‌های مدیران و رهبران زن این است که آنها پیش‌بینی‌کنندگان خوبی هستند. آنها به خوبی می‌دانند که خیلی چیزها آن‌طور که برنامه‌ریزی شده پیش نخواهد رفت و به همین دلیل از قبل به گزینه‌های دیگری نیز فکر می‌کنند و در شرایط اضطراری آنها را به‌کار می‌بندند و به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که یک مدیر زن راضی شود تا یکسری موارد را به شانس و احتمال واگذار کند که این ویژگی مدیران زن به خصوصیات ذاتی زنان در ارتباط با توجه به جزئیات و ظرافت‌های کاری مربوط می‌شود.
  • استاد برقراری ارتباط با دیگران هستند مدیران زن از دوران جوانی به خوبی می‌آموزند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل ممکن خود را به دیگران نشان دهند و آنچه در ذهن دارند را بیان کنند. آنها می‌توانند به خوبی بر زیردستان یا همکاران خود تاثیر بگذارند. از سوی دیگر آنها شنوندگان خوبی هستند که با صبر و حوصله به صحبت‌های دیگران گوش فرا می‌دهند و جزئیات مختلفی را از لابه‌لای گفتار و کردار دیگران استخراج می‌کنند که این کار به آنها در شناخت افراد و درک بهتر شرایط کمک فراوانی می‌کند.
  • بسیار صبور و الهام‌بخش دیگران هستند صبوری و علاقه‌مند بودن به‌کار از جمله خصیصه‌های مشترک در اغلب مدیران زن به‌شمار می‌آید که آنها را قادر می‌سازد تا پس از آغاز یک پروژه آن را تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کنند. از سوی دیگر مدیران زنی که چنین خصوصیت‌هایی دارند، قابل اعتمادترین الگو برای کارکنان و همچنین همکاران‌شان محسوب می‌شوند و به خوبی به آنها پشتکار و صبوری در اجرای کارها را می‌آموزند.
  • روی شکل‌دهی به روابط درست با دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند زنان به خوبی می‌توانند افراد را دور هم جمع کنند و روابط صمیمانه‌ای بین اعضای تیم‌های کاری برقرار سازند. آنها برای شناخت کامل کارکنان و اعضای تیم‌های کاری تحت رهبری‌شان وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنند.

منبع:

Innovation Management Journal

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *