برنامه آمادگی شغلی

نوشته دکتر نیرا رافمن، دکتر ویلیام بندات، دکتر دایان سوکی نیک می باشد که سرکار خانم مرجان فرجی آن را ترجمه نموده است .
مطالعه کتاب حاضر شما را در یافتن حرفه ای که بهتر از همه با شما هماهنگی دارد، یاری می دهد. با مطالعه این کتاب شما می توانید خود را برای رسیدن به اهداف شغلی تان آماده نمایید . در این کتاب به فرآیندهای برنامه ریزی شغلی، بررسی شغلی (فصل های اول تاهشتم) و نیز استراتژی های لازم جهت کاریابی (فصل های نهم تا یازدهم) پرداخته شده است . یکی از پیامهای مهم این کتاب آمادگی شغلی برای بازار کار قرن بیست و یکم می باشد که آن را تحت عنوان « خود را برای بازار کار در قرن بیست و یکم آماده کنیم » بیان شده است .
اجازه دهید مندرجات کتاب حاضر را با هم مرور کنیم تا ببینیم که شما چطور می توانید با در نظر گرفتن آنها خود را برا رسیدن به اهداف شغلی تان یاری دهید .
• در فصل اول، درمی یابید که چطور فرآیند خود ارزیابی آغازگر فرآیند برنامه ریزی شغلی است. شما مفهوم مراحل زندگی را مورد بررسی قرار می دهید و به مرحلة زندگانی فعلی خود رنگ استدلال می بخشید …
فصل اول هم چنین تفاوت بین کار (Job) و حرفه (Career) را مور بحث قرار می دهد.
• در فصل دوم، می آموزید که چطور عزت نفس به طور قابل توجهی بر اعمال شما تأثیر می گذارد. هدف این فصل کمک به ایجاد نگرشی مثبت نسبت به زندگی و برنامه ریزی شغلی است.
• در فصل سوم، نیازها، خواسته ها و ارزش های خود را شناسائی و نحوة تأثیر آنها را بر انتخاب شغلی خود کشف می کنید.
• در فصل چهارم، از شخصیت و علایق منحصر به فرد – عواملی که بر انتخاب شغلی شما تأثیر می گذارند- درک و شناختی اصیل و عمیق پیدا می کنید. • در فصل پنجم، دربارة انواع مهارت ها اطلاعاتی کسب نموده و مهارت های خود را بنابر نیاز های شغلی حرفة مورد نظر خویش شناسایی می کنید.
• در فصل ششم، هنجارها و تعصبّات اجتماعی مؤثر بر انتخاب های شغلی خود را کشف می کنید، هم چنین در این فصل دربارة گرایش های عرصة کار، مشاغل آتیه دار و پیش بینی های مربوط به حقوق و دستمزد، مطالب سودمندی را می خوانید.
• در فصل هفتم، منابع اطلاعاتی چاپی و کامپیوتری مشاغل و حرفه های ویژه، شامل نشریات دولتی و منابع اینترنت را مورد توجه و بررسی قرار می دهید.
• در فصل هشتم، از نحوة تصمیم گیری افراد اطلاع می یابید و می آموزید که چگونه مهارت های تصمیم گیری را در خود ارتقاء دهید، این فرآیند شامل آموختن دربارة تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت و پی گیری این اهداف است.
• در فصل نهم، در بارة استراتژی های کاریابی، شامل مصاحبه های اطلاعاتی، شبکه سازی و فنون کاریابی الکترونیکی، مطالب مفیدی را می آموزید.
• در فصل دهم، شما می آموزید که چطور یک کارنامة شغلی و یک نامة توضیحی کارآمد و نتیجه بخش بنویسید.
• در فصل یازدهم، شما خود را برای مصاحبه های شغلی آماده می کنید، این فصل کلیة جنبه های فرآیند مصاحبه، شامل نمونه سؤالاتی که احیاناً در مصاحبه از شما می پرسند و توصیه هایی در مورد برخورد با پرسش های غیر مجاز را مورد بحث قرار می دهد.
حتی اگر در حال حاضر به طور تمام وقت در بازار کار درگیر نباشید، بخش سیاست کاریابی (فصل های نهم تا یازدهم) منبع مفیدی برای وضعیت فعلی شما خواهد بود، اگر به مدرسه می روید و در صدد یافتن کاری نیمه وقت هستید یا در حال حاضر استخدام هستید و در جستجوی محلی برای کارورزی و تجربه آموزی هستید، می توانید تهیة کارنامة شغلی را آغاز و از همین حالا مهارت های مصاحبه کردن را پس از مطالعه این کتاب با خود تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *