بخش سوم – تعریف ویژگیهای متغیر

بعد از وارد کردن داده ها امکان داره بخواهیم مشخصات مربوط به متغیرها رو مشاهده کنیم یا اونها رو تغییر بدیم.برای این منظور از منوی Data،گزینه ی Define Variable Properties… (تعریف ویژگی های متغیر)رو انتخاب میکنیم.از مستطیل سمت چپ پنجره ی باز شده متغیرهای مورد نظر رو انتخاب کرده با کلیک بر روی ► اونها رو به کادر Variables to Scan منتقل میکنیم.

اگر قصد دارید مشخصات محدوده ای از داده ها رو مشاهده کنید از دو کادر انتهایی استفاده کنید. کار اسکن از ابتدای داده ها تا شماره سطری که در کادر اول (Limit number of cases scanned to) وارد میکنید انجام میشه.اما در کادر دوم (Limit number of values displayed to) شما میتونید تعیین کنید که مشخصات چه تعداد از داده ها نشون داده بشه.یعنی spss تعداد داده هایی که در کادر اول مشخص شده رو اسکن کنه اما فقط مشخصات همین تعداد از اونا رو نمایش بده. برای محدود کردن اسکن استفاده از یکی از این دو گزینه کفایت میکنه.

بعد از انتخاب متغیرها با کلیک بر روی Continue در پنجره ی Define Variable Properties میتونید مشخصات متغیر ها رو مشاهده کنید.

در ذیل کادر Scanned Variable List لیست متغیرهایی رو که انتخاب کردید رو می بینید.با انتخاب هر کدوم از متغیرها مشخصات مربوط به اون متغیر در کادر Value Label grid نمایش داده میشه.

· اسم متغیری که مشخصاتش به نمایش گذاشته شده رو در Current Variable نشون داده شده.

· در کادر مقابل Label میتونید برچسب متغیر رو تغییر بدید.از فیلد Measurement Level نوع مقیاس رو میشه تغییر داد،با کلیک بر روی Suggest مقیاسی که خود spss برای این متغیر پیشنهاد میکنه رو میتونید مشاهده کنید.

· در کادر Type چند گزینه وجود داره؛با استفاده از فیلد اول نوع متغیر،کادر Width پهنای متغیر و کادر Decimals تعداد رقم اعشار رو میتونید تغییر بدید.فیلد دوم وقتی فعال میشه که در فیلد اول یکی از دو گزینه ی Date یا Currency انتخاب شده باشه.در این صورت نحوه ی نمایش تاریخ برای Date و پول رایج برای Currency رو میتونید از فیلد دوم تغییر بدید.

· در کادر Unlabeled values تعداد داده هایی که دارای برچسب نیستند نشون داده شده.در کادر Value Label grid و در ستون Label میتونید برچسب جدیدی رو به داده ی مورد نظر نسبت بدید و یا برچسب های قبلی رو ویرایش کنید.

· اگر میخواهید برچسب مقادیر (Value Labels) جدیدی رو برای متغیر تعریف کنید روی دکمه ی Attributes… کلیک کنید.با کلیک بر روی Add در زیر کادر Custom Attributes for… سطری ایجاد میشه.در قسمت Name ،نام و در Value برچسبها رو وارد کنید و با کلیک روی Continue برچسب رو تایید کنید و به پنجره ی مشخصات برگردید.

· همچنین در ذیل ستون Missing میتونید حداکثر سه مقدار رو به عنوان مقادیر گم شده تعیین کنید.

اگر تغییری در هر کدام از داده ها ایجاد کرده باشید،در زیر ستون Changed باکس مربوط به اون داده تیک دار خواهد بود.

در کادر Copy Properties دو گزینه وجود داره که با استفاده از گزینه ی اول،From Another Variable… میتونید مشخصات یک متغیر دیگه(یکی از متغیر های موجود در Scanned Variable List) رو به متغیر فعلی اعمال کنید و یا با استفاده از گزینه ی دوم، To Other Variable… مشخصات متغیر فعلی رو به یک متغیر دیگه(باز هم یکی از متغیر های موجود در Scanned Variable List) انتقال بدید.

کادر آخر،کادر Unlabeled Values هست که یک گزینه، Automatic Labels در اون قرار داره که با کلیک روی اون spss به طور خودکار برای هر داده یک برچسب (Label) تعریف میکنه که معمولا همون مقدار Value مربوط به اون داده هستش.البته اگه مقادیر گم شده هم داشته باشید(که برچسب نداشته باشن)بجز مقدار موجود در Value عبارت (Missing) هم در کادر Label قرار داده میشه.

در پایان اگه قصد دارید تغییرات انجام شده رو بر روی داده ها اعمال کنید بر روی OK و اگر میخواهید تغییرات رو از بین ببرید و تغییرات جدیدی رو انجام بدید بر روی Reset و سپس Yes کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *