نظریه پردازان و نظریه ها در روانشناسی و مدیریت

این کتاب تألیف دکتر محمود ساعتچی می باشد که در بهار سال 1387 به چاپ رسیده است

پيشگفتار کتاب

     وقتي در امتحانات جامع دانشجويان دورة دكتراي مديريت به طور انفرادي از دانشجويان خواستم يكي از نظريه هاي روانشناسي را تعريف كنند ، متوجه شدم اولاٌ مدتي بايد فكر كنند تا نظريه اي را به خاطر آورند و نكتة ديگر آن بود كه نمي توانستند نطريه اي را كه به خاطر آورده اند ، كامل تعريف كنند .  همان موقع به فكر افتادم كتابي را تحت عنوان نظريه پردازان و نظريه ها در روانشناسي ، ترجمه كنم و اگر كتاب مفيدي تحت همين عنوان به زبان انگليسي پيدا نشد ، چنين كتابي را از طريق گردآوري مطالب از منابع فارسي و انگليسي ، اقتباس و تأليف نمايم .  متأسفانه نتوانستم چنين كتابي را به زبان انگليسي پيدا كنم و بنابراين ، راه دوم را انتخاب كردم .  گردآوري مطالب از منابع فارسي ، مشكلات خاص خود را همراه داشت ، يعني ؛ كلية مطالب موجود در زبان فارسي ، در اصل از منابع خارجي گرفته شده بودند و عليرغم اين كه به عنوان كتاب درسي دانشگاهي مورد استفاده قرار مي گرفتند ، اما در بعضي موارد ، مبهم ، پيچيده و حتي اشتباه ترجمه شده بودند .  در مواردي توانستم با دستيابي به منابع اصلي ، اشكالات اين ترجمه ها را در حد درك و فهم خود از نوشته هاي  اصلي ، رفع كنم .  در مواردي نيز امكان دستيابي به اصل مطالب به زبان اصلي ، برايم فراهم نيامد و ناگزير شدم از آوردن آن ترجمه ها در كتاب حاضر ، خودداري نمايم .  از طرف ديگر ،تدريس كاربردهاي روانشناسي تحت عناوين مختلف در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتراي مديريت نيز اين ضرورت را ايجاب كرد كه بعضي از نظريه هاي شناخته شده در مديريت را گردآوري و در كتابي با عنوان نظريه پردازان و نظريه ها در روانشناسي و مديريت ، بگنجانم .  تا آن جا كه اطلاع دارم ، به دليل عدم توجه برنامه ريزان دوره هاي دانشگاهي ، هيچ واحد درسي تحت اين عنوان در دوره هاي دانشگاهي روانشناسي و مديريت ، تعريف نشده است .  با گنجانيدن يك درس دو يا سه واحدي تحت عنوان ؛ نظريه پردازان و نظريه ها در روانشناسي و مديريت در برنامه هاي درسي دو رشتة روانشناسي و مديريت ، هدف هاي زير ، تحقق خواهند يافت :

  1. دانشجويان مي توانند يك جا ، با نظريه ها و نظريه پردازان بسياري آشنا شوند و روابط متقابل بعضي از اين نظريه ها را در جهت شناخت بهتر علل رفتار آدمي در همة ابعاد زندگي او ، بشناسند .
  2. چون كلية نظريه ها به صورت خلاصه ارائه شده اند ، علاقه ، شوق يا ميل به يادگيري در دانشجويان افزايش مي يابد و مراجعة مكرر به اين نظريه ها نيز برايشان به سادگي و با در اختيار داشتن يك كتاب ، انجام خواهد گرفت .
  3. موضوعات اين كتاب شباهت بسيار با عنوان درسي تاريخچة مكاتب روانشناسي يا مديريت دارد . اگر نظريه هاي ارائه شده در اين كتاب به ترتيب تاريخ ِ « ارائه » ، تنظيم شوند و توضيحاتي نيز در رابطه باپيش زمينه هاي ارائه هر نظريه در كتاب اضافه شود ، مي تواند به عنوان منبع اصلي درس تاريخچة مكاتب روانشناسي يا تاريخچة مكاتب مديريت ، مورد استفادة دانشجويان ، قرار گيرد .

     اين كتاب براي اعضاي هيأت علمي دو رشتة روانشناسي و مديريت نيز مفيد است و با در دست داشتن فقط يك كتاب مي توانند به سرعت و بدون اتلاف وقت ، نظريه هاي بسياري را مطالعه و از آن در تدريس يا در نگارش مقالات يا كتاب هاي در دست تأليف و حتي در دست ترجمة خود ، استفاده كنند .  مطالعة اين كتاب براي متخصصان رشته هاي گوناگون جامعه شناسي ، مردم شناسي ، اقتصاد ، علوم سياسي ، انسان شناسي و به طور كلي ، علوم انساني يا اجتماعي نيز ، فوايد خود را به همراه دارد . ماهيت كتابي را كه در دست داريد به گونه اي است كه همة افراد ، يعني ؛ آموزش دهندگان ، يادگيرندگان ، روزنامه نگاران ، سياستمداران ، حقوق دانان و بالاخره همة كساني كه « مي انديشند»،

مي توانند از آن استفاده كنند .  اين كتاب ، يك دائره المعارف كوچك است و اميدم آن است كه فرصت كافي جهت يافتن نظريه هاي ديگر و تبديل آن به دائره المعارف نظريه ها و نظريه پردازان در علوم انساني ، برايم وجود داشته باشد .

     به هر حال ، در اين جا لازم مي دانم ؛ (1) از كلية دانشجويان دوره هاي كارشناسي ارشد يا دكتراي دو رشتة روانشناسي و مديريت كه در رابطه با كارهاي عملي خود در كلاس هايي كه با نويسندة اين سطور داشته اند و پس از آموختن شيوة فيش برداري از منابع مربوط ، به گردآوري مطالبي پرداخته اند كه پس از ويراستاري ، اصلاح و حتي ترجمة مجدد مطالب اين فيش ها به وسيله نويسنده اين سطور ، در كتاب حاضر آورده شده اند ، (2) از مديريت نشر جنگل و به ويژه از آقاي توكلي كه پيگيري ايشان باعث گرديد چاپ اين كتاب چندان به تأخير نيافتد ؛ (3) از سركار خانم فاطمه معمري كه مسئوليت تايپ ، ويراستاري و صفحه آرايي كتاب را به عهده داشته اند ؛ (4) از همسرم كه محيط مناسب براي قلم زدن در محيط خانه را برايم فراهم آورده اند و همچنين ؛ (5) از همة عزيزاني كه با بزرگواري خود ابهامات و نقايص احتمالي كتاب حاضر را به نويسندة اين سطور يادآور مي شوند و نيز مطالعة اين كتاب را به دانشجويان و علاقه مندان ديگر توصيه مي نمايند ، سپاسگزاري كنم .

دكتر محمود ساعتچي

بهار 1387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *