ارگونومی و کار با رايانه

اگر شما هم با رايانه سر و كار داريد يا كار اداري فراواني داريد كه موجب مي‌شود ساعات زيادي را پشت ميز كارتان بگذرانيد، احتمال اينكه در پايان روز در ناحيه پشت و گردن احساس گرفتگي يا درد داشته باشيد، زياد خواهد بود.
نگران نشويد، دليل اين حس پيري و از كار افتادگي نمي‌باشد. كودكان دبستاني و راهنمايي هم در صورتيكه مدت زيادي پشت ميز يا مقابل رايانه بنشينند و يا در حال انجام تكاليف خود باشند دچار چنين مشكلي مي‌شوند. در واقع نشستن در مقابل رايانه تبديل به شيوه‌اي از زندگي امروزي شده. فن‌آوري رايانه در عين اينكه بازدهي و توانايي ادارات را تا حد فراواني تشديد كرده، عوارضي در نواحي گردن و پشت و شانه‌هاي كاربران آن هم ايجاد كرده است. البته قابل توجه است كه عوارضي هشدار دهنده‌ي جدي‌تري مثل خواب رفتگي يا بي‌حسي نشان دهنده‌ي مشكلات جدي و مزمن‌تري هستندكه در اثر جدي نگرفتن دردهاي كوچك در طول زمان ايجاد شده‌اند.
در صورتيكه ناراحتي و دردها، ناشي از ضربه و تصادفات يا زمين خوردگي نبوده باشد، دليل آن معمولاً به نوع كار بستگي دارد. اشكال در ابتدا به صورت يك درد يا گرفتگي بروز مي‌كندكه چند روز دوام مي‌آورد و ظاهراً دليل خاصي هم ندارد. گاهي اوقات مشكل به صورت يك حس ناراحتي كلي و خستگي بدن و مفاصل خواهد بود و اكثراً موقع خواب توجه فرد را به خود جلب مي‌كند،، يعني زماني كه در حال آرامش بوده و بيشتر متوجه بدن خود هستند.
درد غالباً در اثر حفظ مداوم يك حالت نادرست قرار گرفتن بدن ايجاد مي‌شود. مثال‌هاي رايج آن شامل: تايپ همزمان با صحبت تلفني با نگه داشتن گوشي تلفن در گودي گردن، چرخاندن مداوم سر از چپ به راست صندلي‌هايي با طراحي ارگونوميك، بالش‌ها، پدهاي بالشتك‌دار براي موس و خود موسي كه با شيوه ارگونومي طراحي شده باشد در كاهش و پيشگيري چنين عوارضي بسيار موثر هستند.
در صورت نبودن وسايل ارگونوميك:
وقتي بدن بيش از حد به جلو خم شده باشد، شانه‌ها و عضلات گردن قادر به نگه داشتن وزن سر نيستند. به ياد داشته باشيد بيشتر دردهاي ناحيه گردن و پشت كه هنگام كار با رايانه عارض مي‌شوند، به دليل قرار‌گيري ناصحيح بدن روي صندلي و پشت ميز است.
– سعي كنيد صفحه كليد را تا حد امكان بالا بياوريد تا مجبور نشويد ساعات طولاني به پائين نگاه كنيد و مدام صاف نشستن را به خود يادآور شويد «يك يادداشت روي صفحه مانيتور براي يادآوري خود نصب كنيد».
– به هنگام كار با lab top از طولاني قرار دادن دستگاه روي زانو يا پاهاي خود به علت پيشگيري از عوارض گردني و پشت جداً خودداري كنيد.
– استراحت و حركات كششي بهترين راه مقابله با دردهاي اين چنيني هستند.
– مدام به خود يادآوري كنيد در بين كار استراحت داشته باشيد.
– اگر بتوانيد هر 15 دقيقه حركات كششي هم به عضلات خود بدهيد ايده‌آل است.
– در غير اين صورت هر 45 دقيقه از جاي خود بلند شويد، چند دقيقه راه برويد و كششي به عضلات خود بدهيد.
اين وقت تلف كردن نيست، بعد در مي‌يابيد كه چقدر ارزشمند است.
طبق تحقيقات دانشمندان ژاپني، رابطه‌ي معني داري بين خطر ابتلا به آب سياه چشم «گلوكوم» و نزديك بيني با افراد كه مدت‌هاي زيادي با ريانه كار مي‌كنند، وجود دارد.
مهترين علائم مشكلات چشمي كاربران رايانه:
a) خستگي چشم.
b) خشكي چشم.
c)سوزش.
d)اشك ريزي و تاري ديد.
e)ممكن است سبب ايجاد درد در نواحي سر و شانه و گردن گردد.
– سعي كنيد بطور ارادي پلك بزنيد يا در صورت داشتن مشكل شديد چشمي از قطره‌هاي اشك مصنوعي استفاده نمائيد.
– فاصله‌ي 60-50 سانتيمتر چشم با مانيتور را حفظ نمائيد.
– بهتر است از عينك‌هاي مخصوص استفاده شود و در اين صورت حتماً با چشم پزشك خود مشورت كنيد.
– به هنگام كار با رايانه قوز نكنيد و پشت خود را راست نگه و پشت خود را كاملاً به پشت صندلي بچسبانيد.
با توجه به اينكه كار مداوم با رايانه مي‌تواند صدمات ذيل را به همراه داشته باشد سعي خواهيم كرد در شماره‌هاي بعدي در مورد هر كدام از عوارض زير بحث تخصصي‌تري داشته باشيم:
سندرم سيكا sica syndrome سندرم كارپال تونل corpal tunnel syndrome
التهابات پوستي
ناراحتي‌هاي عضلاني
كشش‌هاي ايجاد شده در نتيجه كار غير ارگونوميك
صدمات بينايي
سوزش‌هاي بافت‌هاي مخاطي

منبع :

راه‌هاي جلوگيري از خستگي كار با رايانه اينترنت –

Persian tools forum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *