روانشناسي صنعتي و سازماني در شغل ، زندگي روزانه و براي كارفرمايان

روانشناسي صنعتي و سازماني و شغل شما

برخورد رسمي شما با روانشناسان صنعتي و سازماني ،‌ هنگام پر كردن فرم تقاضاي استخدامي ، مصاحبه ، انجام تست هاي روانشناختي و ساير ابزارهاي گزينش است كه از اين ابزارها در جهت تطبيق شغل مورد نظر با فرد متقاضي و فرد با شغل مورد نظر بهره مي گيرند و به عبارتي مي خواهند مشخص كنند كه آيا شخص متقاضي براي شغل مورد نظر مناسب است يا خير و همين طور آن شغل براي آن شخص .

بعد از فرايند انطباق ، پيشرفت شما در سازمان وابسته به عملكردتان در انجام كار و برنامه هاي آموزشي خواهد بود كه اين ارزيابي توسط معيارهاي تهيه شده توسط روانشناسان صنعتي و سازماني انجام خواهند گرفت و در زمان ارتقا ، آزمون هاي خاص ديگري در رابطه با تعيين اين كه آيا شما براي ارتقا مناسب هستيد يا خير ؟

ذكر يك نكته براي احتياط لازم است ابزارها زماني داراي ارزش خواهند بود كه فرد يا افرادي كه آن ابزارها را به كار مي برند ، مهارت لازم را در كاربرد آنها داشته باشند و اگر يافته ها و توصيه هاي روانشناسي ص/س توسط مديريت و يا كاركنان درست فهميده نشود و مورد استفاده نامناسب و نابجا قرار گيرد مسلماً نتايج منفي به بار     مي آورد و ضرر آن بيش از نتايج مثبت و نفع آن خواهد بود . و استفاده بجا و مناسب اين ابزارها مديريت و كاركنان را منتفع خواهد نمود .

روانشناسی صنعتي و سازماني و زندگي روزانه شما

روانشناسي صنعتي و سازماني در زندگي شخصي شما كاربرد بيشتري دارد تا زندگي شغلي شما . اين علم نگرش ها و رفتارهاي شما را در ساير نقش ها تحت تأثير قرار مي دهد . براي مثال ، به عنوان مصرف كننده ،‌ رأي دهنده و راننده . چه نيرو و عاملي در استفاده از يك نوع خميردندان خاص و نوع ماكاروني كه مرتباً‌ آن را مصرف مي كنيد ، انتخاب شما را تحت تأثير قرار مي دهد ؟ به احتمال زياد يك تصوير روانشناختي از فرآورده ها و جذابيت بسته بندي و يا نياز عاطفي به يك آرم مخصوص مفروض كه شما را راضي مي كند .

مفهوم روانشناسی صنعتي و سازماني براي كارفرمايان

خدمات روانشناسان صنعتي و سازماني توسط سازمان ها با توجه به نوع و اندازه سازمان و نوع فعاليت ، مورد استفاده قرار مي گيرد . مشكلي به نام غيبت كاركنان را در نظر بگيريد . تكنيك هاي مورد استفاده روانشناسان صنعتي و سازماني براي كاهش غيبت مي تواند صرفه جويي بسيار قابل توجهي را به دنبال داشته باشد .

يك مشكل بسيار مهم و قابل توجه از مشكلات سازمان ها ترك كار است . با ترك كار يك كارمند و يا كارگر ، شركت سرمايه گذاري هاي مصروف روي آن فرد را كه براي انتخاب و آموزش او هزينه كرده از دست مي دهد و سپس از نو بايد فرد جايگزين او را گزينش و آموزش دهد و براي فرد تازه استخدام دوباره سرمايه گذاري نمايد .

يكي ديگر از علايق اصلي روانشناسان صنعتي و سازماني خشنودي شغلي است . بهبود نگرش نيروي كار از شغل و كارفرما مي تواند شكايات و ديگر مناقشه هاي كاركنان را كاهش دهد و سبب كاهش غيبت ، تاخير ، ترك كار ،‌ كم كاري ، توليد بنجل ( بدون كيفيت ) و حوادث گردد .

تهیه کننده: قاسم سیمیاریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *