رضایت شغلی چیست و عوامل مؤثر بر آن کدامند؟

رضایت شغلی (Job Satisfaction) شامل واکنش های شناختی، عاطفی و سنجش فرد به شغلش می باشد. عوامل مهم در رضایت شغلی شامل دو گره عوامل می باشند که توسط پژوهشهای مختلف مشخص شده اند. یک گروه شامل عوامل سازمانی و گروه دیگر شامل عوامل شخصیتی می باشد. از عوامل سازمانی می توان به سیستم پاداش، کیفیت شخصی پایگاه و ارشدیت، عزت نفس بالا، خوش بین بودن، رضایت از زندگی و عوامل ژنتیکی اشاره کرد. عواملی که بر رضامندی شغلی تأثیر می گذارند را می توان به عوامل درونی و عوامل بیرونی تقسیم نمود. عوامل بیرونی به نوبه خود شرایط کاری و مناسبات بین شخصی در کار تقسیم می شود. از شرایط کاری ما می توانیم به جنبه شخصی و غیر شخصی اشاره نماییم. منظور از جنبه شخصی این است که کار برای فرد باید از نظر شخصی جالب و معنی دار باشد. هرچقدر میزان تنوع در کار زیاد باشد، اغلب ارتباط مثبتی با رضامندی شغلی دارد و همچنین نبودنش از عوامل مهم دیگر در رضامندی شغلی است. در زمینه شرایط غیر شخصی کار می توانیم به روابط همکاران، سرپرستی، مشارکت در تصمیم گیری اشاره نمود. هر چند بین رضایت شغلی و عملکرد و غیبت، رابطه ای وجود دارد، اما می توان گفت که این رابطه کامل نیست و در حد متوسط می باشد. چرا که عواملی دیگر نیز در عملکرد فرد، مؤثرند. گزارشهای متعددی نشانگر پیوند نارضامندی شغلی و علایم جسمی بیماریهایی است که از خستگی و سر درد تا آلسر و بیماری قلبی را در بر می گیرد. از آنجایی که نارضامندی شغلی می تواند منبع فشار باشد و فشار موجب بیماریهای متعدد جسمی می شود این پیوند منطقی می نماید. در سال 1969 پالسور در یک مطالعه یافت که رضامندی بهترین پیشگوی طول عمر است. هر چند که همبستگی بین آنها فقط 26 بود. از نتایج دیگر رضامندی شغلی می توان رضامندی کلی از زندگی، سازگاری عاطفی و غیبت از کار را نام برد.

قاسم سیمیاریان

منبع: محمود ساعتچی، 1387، «کتاب دانستنی های روانشناسی پرسش ها و پاسخ ها»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *