آشنايي با ويژگي‌هاي يك كارمند ايده آل

حضور كارمندان باتجربه و آرماني تا چه اندازه در پيشبرد اهداف تجاري مديران موثر است؟ برخورداري از چه ويژگي‌هايي اين گروه از كارمندان را در جايگاهي متمايز و برتر قرار مي‌دهد؟حضور كارمندان باتجربه و آرماني تا چه اندازه در پيشبرد اهداف تجاري مديران موثر است؟ برخورداري از چه ويژگي‌هايي اين گروه از كارمندان را در جايگاهي متمايز و برتر قرار مي‌دهد؟ انتخاب رشته تحصيلي و استعدادهاي ذاتي در فراهم‌آوردن بستر مناسب فعاليت و جولانگاهي براي پرورش خصوصيات ممتاز كارمندان ايده‌آل چه نقشي دارند؟ مديران چگونه مي‌توانند كارمندان باتجربه و كارآزموده را انتخاب كنند؟ براي يافتن پاسخ مناسب و بررسي خصوصيات كارمندان ايده‌آل با ما در اين مقاله همراه شويد.

ضرورت وجود كارمندان باتجربه

عوامل تاثيرگذار زيادي در پيدايش كارمندان برتر و ايده‌آل وجود دارند. هر مديري بر اساس معيارها و الگوهاي خاص خودش تعريفي از كارمند ايده‌آل دارد. احساس مسئوليت، حسن اجراي وظايف، مهارت و تجربه، استعداد، افزايش بهره‌وري، اخلاق كاري و بسياري از موارد ديگر، مي‌توانند اولويت‌ها و معيارهاي يك مدير را مشخص مي‌كند.

اهميت اخلاق‌مداري و صداقت در محيط كار

صداقت تنها محدود به راستگويي و گفتن حقيقت نمي‌شود. براي كسب اعتماد مدير بايد تمام تلاش خودتان را بكنيد تا كار به بهترين شكل اجرا شود. روحيه كار تيمي، اخلاق كاري و اتخاذ تصميمات مقتضي در مواجهه با بحران‌هاي مالي و شرايط نامطلوب، نه‌تنها بر ارزش‌هاي شما نزد كارفرما خواهد افزود، بلكه توانايي‌ها و مهارت‌هاي خودتان را نيز به اثبات خواهيد رساند. شايد اگر كارها به بهترين شكل و به دور از هرگونه انتظاري انجام شود، تاثيري به مراتب بيشتر نزد كارفرما خواهد داشت. تظاهر به كار كردن، تملق، بدگويي و به ‌وجودآوردن فضاي ناسالم كاري، شايد بتواند به طور موقت موجب تثبيت جايگاه شما نزد مدير شود، اما در دراز مدت و با روشن‌شدن حقايق، از كانون توجهات و الطاف مدير بي‌بهره خواهيد ماند. بنابراين سعي كيند به دور از هرگونه تظاهر چهره و ماهيت واقعي خودتان را نشان دهيد.

نگرش مثبت در فضاي كسب‌وكار

حتما تاكنون به رفتار افراد تازه‌وارد در محيط كار توجه كرده‌ايد. چه كسي نخستين گام را براي ايجاد يك ارتباط دو طرفه و دوستانه برمي‌دارد؟ كارمندان ديگر چه واكنشي نسبت به فرد تازه‌وارد دارند؟ چه‌ مدت بايد بگذرد تا فرد تازه وارد به جمع ساير كارمندان بپيوندد؟ براي ملحق شدن به اعضاي قديمي چه شرايطي لازم است؟ قطعا شما نيز نخستين روز كاري‌تان را به ياد مي‌آوريد. آنگاه كه نخستين نگاه‌ها يه سوي‌تان خيره ماند و لبخندي مهربان نگراني‌ها و دغدغه‌هاي اولين حضور در جمع همكاران را از بين برد و به محيطي دلپذير براي كسب‌و كار تبدل كرد. بي‌شك نوع رفتار، گفتار و حركات همكاران در تداوم حضور افراد نقشي تاثيرگذار دارد. مثبت انديشي، نگاهي اجمالي و خوشبينانه به تمام امور كاري نيست. بلكه ديدگاهي منطقي و به دور از هرگونه عامل منفي و استرس‌زا است كه ارتباط نزديكي با باورها، ميزان تحصيلات، محيط تحصيل و زندگي دارد. كارمندان باروحيه و با اخلاق، به دور از فضاي تشنج‌زا و پرالتهاب، ذهن را به كارشان‌ معطوف مي‌كنند. قطعا بازدهي و انرژي بيشتري براي پذيرش امور مختلف خواهند داشت و با آرامش شرايط خلق راهكارهاي موثر در رشد و ارتقاي شركت را فراهم مي‌كنند.

ميزان مهارت و تحصيلات در محيط كار

قطعا تحصيلات، تجربه كاري و روحيه انتقاد‌پذيري از عوامل اصلي در موفقيت شغلي محسوب مي‌شود. هراندازه كه كارمندان با شرايط مختلف و دشوار كاري مواجه شوند، به تبع آستانه تحمل‌پذيري و صبر آنان نيز بيشتر خواهد شد. كارمند ايده‌آل فردي است كه تنها اولويت شغلي‌ خود را اجراي صحيح وظايف بداند و رضايت مدير نيز زماني به وجود مي‌آيد كه وي سعي ‌كند تا مسئوليت‌ها را به بهترين شكل ممكن با موفقيت به پايان برساند.

خلاقيت و نوآوري در شغل

اجراي يكنواخت امور موجب تضعيف روحيه كارمندان مي‌شود. شركت در جلسه‌هاي مختلف و مشاوره مدير با كارمندان و واگذاري بخشي از مسئوليت‌ها به آن‌ها، نه‌تنها موجب به وجود آمدن حس اعتماد به نفس مي‌شود، بلكه خلاقيت‌ها و استعدادهاي نهفته آنان را نيز بيدار مي‌كند. بنابراين فرصت‌ها و واگذاري امتيازات به كارمندان شايسته موجب ارتقاي دانش و بروز مهارت‌ها خواهد شد.

مهارت‌های ارتباطی:

يكي از مهم‌ترين مهارت‌هاي شغلي كه نقش بسيار تاثيرگذاري در جريان تعاملات زندگي نيز دارد، مهارت ايجاد ارتباط و به وجود آوردن فضايي سالم براي گفت‌‌و گو و كسب‌و كار است. هرچه ‌قدر ميزان تعاملات و ارتباطات كارمندان بيشتر باشد، دايره نفوذ و تاثيرگذاري انان نيز بيشتر خواهد شد. بخش عظيمي از معاملات تجاري، تبليغات و بازاريابي‌ها از طريق روش برخورد و مهارت سخنوري و نحوه ايجاد يك فرصت براي تبادل افكار به وجود مي‌آيد. نمي‌توان نقش آموزش‌ها و مهارت‌هاي روان‌ شناختي را در نحوه پذيرش يك رابطه شغلي پايدار و دوطرفه ناديده گرفت. به وجود آوردن شرايط لازم براي ريدن به تعاملات تجاري نيز به مهارت فن در نحوه بيان و مهارت شغلي وي وابسته است. افراد موفق نيز ابتدا با برقراري يك ارتباط صحيح و مشاوره و مطالعه كاركردهاي مديران باتجربه، پله‌هاي موفقيت را طي كردند.

نقش تاثيرگذار مديران در پيدايش مسير موفقيت

نمي‌توان تاثير سرنوشت ساز مديران و كارفرمايان را در به وجود آوردن بستر مناسب رشد و ارتقاي كارمندان ناديده گرفت. اگر مديران به كارمندان اعتماد نكنند و فضاي مطلوب يا عرصه پيشرفت را به آنان ندهند، نمي‌توانند از چالش‌ها و دشواري‌ها، فرصت‌هاي طلايي خلق كنند. زيرا هر رويداد شگرفي وابسته به اعتماد و تلاش تيمي موفق و صبور است كه با مشاوره و هدايت به مقصود مي‌رسد. از اين منظر با توجه به اهميت آموزش‌ها و كسب صلاحيت‌هاي لازم براي تفويض اختيارات، ايجاد بستر مناسب براي ارتقاي سطح علمي و به نمايش گذاشتن مهارت‌ها، اندك اندك مسير را براي شكوفايي خلاقيت‌هاي كارمندان آماده مي‌كند.

اهميت مشورت با كارمندان

شركت در جلسات، يكي از فعاليت‌ها و حتي وظايف روزمره مديران است. كمتر مي‌توان مديري را پيدا كرد كه در روز لااقل در يك جلسه شركت نداشته باشد. شركت مؤثر در جلسات و مشاركت فعال در فرايند گفت‌وگوها يك مهارت است. كسب موفقيت در اين راه نياز به برقراري ارتباط و داشتن مهارت‌هاي ميان فردي دارد. براي بسياري از مديران هيچ چيز، خسته‌كننده‌تر و حتي ناراحت‌كننده‌تر از شركت در جلسه‌اي نيست كه گرداننده خوبي ندارد. اگر مي‌خواهيم از شركت در جلسات لذت ببريم و ديگران نيز از شركت در جلسات ما استقبال كنند، اين نكات را رعايت نماييم:

1.  جلسات را ماهيانه تشكيل دهيم. حداقل هر ماه يك بار همكاران واحد سازماني خود را گرد هم آوريم.

2. پيشرفت امور را بررسي كنيم.

3. كاركنان را در جريان كارها قرار دهيم.

4. براي فعاليت‌هاي آتي برنامه‌ريزي كنيم.

5. ايده‌هاي جديد را مطرح و بررسي نماييم.

6. روحيه همكاران را در كاركنان تقويت كنيم.

7.  اجازه دهيم موضوعات جلسه را كاركنان پيشنهاد داده و در دستور جلسه قرار دهند.

8. دستور جلسه را پيشاپش منتشر كنيم. اين كار به ما و همكارانمان فرصت مي‌دهد تا درباره موضوعات جلسه يشتر فكر كنيم و مشورت‌هاي لازم را انجام دهيم.

نگاهي اجمالي بر خصوصيات كارمندان باتجربه و نقش تاثيرگذار آن‌ها در پيشبرد اهداف كسب‌و كار

کارکنان نقش بسیار تاثيرگذاري در موفقیت کسب و کار دارند. بنابرین انتخاب و استخدام کارکنان مناسب می‌تواند باعث موفقيت و یا شکست یک شرکت شود. بسیاری از مدیران برای استخدام کارمندان، به عامل سرنوشت‌ساز زمان و آزمون كمتر توجه مي‌كنند. براي يافتن كارمند ايده‌آل بايد با آنان همراه شد. كليه مراحل مصاحبه، رزومه و آزمون را بررسي كرد تا به ناخت رسيد. بسياري از مديران برتر و موفق همواره آزمون‌هاي استخدامي كارجويان را بررسي مي‌كنند و از نخستين مراحل استخدام تا انتها آنان را بارها ارزيابي مي‌كنند. به ياد داشته باشيد، این‌ کار نقش انکار ناپذیری در موفقیت سازمان دارد.

قابليت اعتمادپذيري و احساس مسئوليت در كارمندان

كارمندان ايده‌آل دقیق هستند و کارها را نیمه‌کاره رها نمی‌کنند

به‌ طور مستقل کار می‌کنند و نیازی به کنترل ندارند

به‌موقع سر کار می‌آیند و ذهن خودشان را به كار متمركز مي‌كنند

ساعات كاري آن‌ها بيشترين بهره‌وري را به شركت مي‌رساند

حسن اجراي وظايف و حس مسئوليت، بزرگ‌ترين ويژگي شخصيتي آنان است

مثبت‌گرا هستند

طرز فکر کارکنان درمورد کارشان، شرکت و همکاران، بطور مستقیم بر بازده کاری و کیفیت آنان تاثیر می‌گذارد

کارکنان ایده‌آل به کار خود علاقه‌مند هستند

علاقه شدیدی به یادگیری مطالب جدید دارند

اعتماد به‌نفس کافی دارند و از گرفتن مسئولیت‌های جدید نمی‌هراسند

مسئولیت اشتباهات و کارهای خودشان را به عهده می‌گیرند

با انرژی و شاداب هستند

انعطاف پذیر و انتقاد پذيرند

 كلام آخر

دغدغه‌ها و ايده‌آل‌ها، موفقيت‌ها و شكست‌ها و درنهايت تلاش مجدد براي به وجود آوردن شرايط بهتر و رسيدن به مرحله آرماني، بخش بزرگي ار افكار و اهداف ما را تشكيل مي‌دهند. هر فردي خلاء‌ شغلي، تحصيلي و زندگي خويش را با پرداختن موضوعات مختلف پر مي‌كند. اما آيا همه به ايده‌آل‌ها و اهداف‌شان مي‌رسند؟ چه چيزي آن‌ها را دست‌يابي به مقصود متمايز مي‌كند؟ بي‌شك روحيه، انگيزه و تلاش هر فرد ميزان ضرورت كسب اهداف و ايده‌آل‌ها را مشخص مي‌كند و مقياسي مناسب براي درك اهميت ارزش‌هاست.

Written by: Margaret Heffernan

ترجمه: سيد رسول ميرزايي موسوي

منبع:بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *